X
تبلیغات
مطبخ خاله خانم - خورش بامیه و بادمجان
 

          خورش بامیه و بادمجان خاله خانم

 

مواد لازم براي 4 نفر :

 

 

باميه خورشي --------------------------- 300 گرم

بادمجان ---------------------------------- سه عدد متوسط 

پياز --------------------------------------- يك عدد متوسط

گوشت خورشي ------------------------- 300 گرم

آب گوشت ------------------------------- 4 ليوان

گوجه فرنگي ----------------------------  2 عدد متوسط

غوره فريز شده -------------------------  يك استكان

نمك ، فلفل ----------------------------- به مقدار لازم

 

 

طرز تهيه :

 

ابتدا گوشت را شسته و  يك دست خرد كنيد . پياز را خلال خرد كنيد و در كمي روغن سرخ كنيد تا كاملا طلايي شود . بعد گوشت ها را به پياز سرخ شده اضافه كنيد و كمي سرخ كنيد تا اندازه اي كه آب گوشت كاملا كشيده شود . بعد 6 ليوان آب روي مواد بريزيد حرارت را زياد كنيد تا آب بجوشد . بعد از جوشيدن آب ، حرارت را ملايم كنيد تا آرام بپزد .

باميه هارا تميز بشوئيد و كلاهك سر آنها را طوري با چاقو ببريد كه حفره سر باميه باز نشود . در غير اين صورت خوش بسيار ليز و بد مزه ميشود . بادمجانها را هم پوست بگيريد و به اندازه دلخواه برش بزنيد ، مقداري نمك لا به لاي آنها بپاشيد و كنار بگذاريد تا تلخي آنها گرفته شود ( حدود يك ساعت ) بعد بادمجانها را در روغن زياد سرخ كنيد.

 ( هر چه روغن حين سرخ كردن بادمجان ها بيشتر باشد ، مقدار جذب روغن توسط بادمجان كمتر ميشود )

براي اينكه از روغن كمتري استفاده كنيد ، قبل از اينكه بادمجانها را درون روغن بيندازيد روغن را خوب گرم كنيد و هنگام سرخ شدن درب ظرف را بگذاريد تا بادمجانها كاملا  سرخ شوند و هم پخته شوند . دقت كنيد كه بادمجانها موقع سرخ شدن رنگشان تيره نشود .

بعد از اينكه بادمجانها سرخ شدند . آنها را از ظرف خارج كنيد و باميه ها را در باقيمانده روغن كمي سرخ كنيد . دقت كنيد در حدي سرخ شود كه مزه خامي آن از بين برود و دچار تغيير رنگ نشوند .

بعد از سرخ شدن باميه ها ، بادمجانها را به آنها اضافه كنيد و گوجه فرنگي ها را به چهار قسمت برش بزنيد و در مخلوط باميه و بادمجان بريزيد .

از آب معمولي در اين غذا استفاده نكنيد بهتر است . فقط از آب گوشت استفاده كنيد .

آب گوشت در حال پختن را به ظرف باميه و بادمجان و گوجه اضافه كنيد و اجازه دهيد تا خورش كم كم با آب گوشت جا بيفتد .

 غوره را به خوش اضافه كنيد . (( وقتي غوره فريز ميشود طعم بهتري دارد . غوره تازه خورش ها را كمي تلخ ميكند ولي براي انواع آش ( مثلا آش گوجه ) بسيار مناسب تر از غوره فريز شده است . ))

وقتي گوشت پخت آنرا داخل ظرف خورش بريزيد و مقدار نمك و فلفل غذا را اندازه كنيد و صبر كنيد تا خورش به حد لازم جا بيفتد .

 

بادمجان مقدار كمي ويتامين هاي آ ، ب و ث دارد و داراي پتاسيم فراوان ميباشد . ارزش غذايي و انرژي زايي كمي دارد به همين جهت در رژيم هاي لاغري زياد مورد استفاده قرار ميگيرد . همچنين تا حدي به رفع كم خوني كمك ميكند .

باميه داراي مقدار فراواني از ويتامين ب و قدري ويتامين آ و ث است . همچنين داراي املاح معدني و فسفر و پتاسيم و منيزيم ميباشد .

و گوشت منبع مطمئني از پروتئين است + مقداري فيبر و كلسيم .

اين خورش معمولا با چاشني آبغوره سرو ميشود و در استانهاي آذربايجان شرقي و غربي بيشتر مورد استفاده قرار ميگيرد . ولي در جاهاي ديگر هم طرفداران زيادي دارد .

ميتوانيد اين خورش را بدون بادمجان هم تهيه كنيد . در اين صورت روغن كمتري را به خورد خانواده خواهيد داد !!

 

مطبخ چي: خاله خانم در یکشنبه 8 مهر1386 ساعت 13:28 | | لینک ثابت | بخش : خورش ها
Copyright © 2007 khalekhanoom .